Petitie: M-jaar moet er komen!



 Vind je M-jaar ook een goed idee?

Moet M-jaar er komen?

  

Laat je horen!

Teken én deel de petitie op je social media.


We hebben jullie steun nodig om M-jaar te realiseren.

M-jaar past (nog) niet in de huidige structuur van het onderwijs. Om M-jaar een vaste plek te kunnen geven in het beroepsonderwijs, is aanpassing van wet- en regelgeving nodig.

 

Hoe meer handtekeningen en steunbetuigingen we krijgen, hoe sterker en urgenter onze boodschap. Want er zijn veel leerlingen die M-jaar graag willen doen.

 

Naast leerlingen van de middelbare school, vinden ook mbo-studenten, decanen en ouders M-jaar een goed idee. En de eerste geïnteresseerde leerlingen hebben zich ook al gemeld.

Help mee: teken en deel de petitie!


M-jaar?

Wat nou als leerlingen, die nog niet weten wat ze willen worden, nog niet hóeven te kiezen voor een beroepsopleiding. Dat ze een jaar langer mogen leren en rijpen, uitzoeken wie ze zijn en wat ze willen? En vooral ook kennismaken met beroepen en beroepsopleidingen.

 

M-jaar is een breed oriëntatiejaar op het mbo, binnen de muren van het beroepsonderwijs

 

M-jaar is het eerste jaar op het mbo voordat studenten de beroepskeuze maken.

Voor wie is M-jaar?

M-jaar is voor vmbo’ers met een diploma kader of tl. Ook havisten die een diploma hebben of dat niet hebben gehaald, en willen overstappen naar het mbo, zijn welkom.

 

M-jaar is voor mbo-studenten die van opleiding willen wisselen in het eerste jaar of dreigen uit te vallen. En voor studenten die nog een jaar breder willen leren en ontwikkelen en zich nog niet willen vastleggen.

 

En natuurlijk voor jonge leerlingen en laterbloeiers.



Teken hier de petitie:

Ja, M-jaar is een goed idee en moet er komen!

In het tekstblok is ruimte om te vermelden wie je bent (bijvoorbeeld leerling, student, ouder, schoolleider, wethouder, decaan, docent) en waarom M-jaar er moet komen.

Commentaren: 261
  • #261

    Martine Schreiber (woensdag, 12 februari 2020 12:00)

    ik ben VOOR een M-jaar! Als ouder zie ik van dichtbij hoe moeilijk het is om een beroepsopleiding te kiezen wanneer je echt niet weet wat je wil en er bij onderzoeken een profiel uit komt wat niet bestaat...

  • #260

    Yvonne voogel (maandag, 27 januari 2020 18:39)

    Mijn zoon doet examen maar heeft geen enkel idee welke richting hij op wil, een M jaar zou prima oplossing zijn om door te ontwikkelen en het keuzemoment nog even te verschuiven. In de praktijk ervaren wat mogelijk is.

  • #259

    Claudia Veen (zondag, 26 januari 2020 02:22)

    Mijn zoon heeft echt nog geen idee wat hij zou willen doen na de MAVO..... zo’n orientatiejaar zou meer dan welkom zijn

  • #258

    Jil (vrijdag, 17 januari 2020 16:10)

    Ja ik vind zeker dat het M jaar er moet komen. Mijn zoon zit in het laatste jaar VMBO en heeft geen idee wat hij moet kiezen. Nu word hij eigenlijk " gedwongen" een studie keuze te maken die zeer waarschijnlijk niet de goede is. Een jaar orienteren vind ik daarom een super idee

  • #257

    Ingrid (woensdag, 15 januari 2020 07:31)

    De mogelijkheid voor een tussenjaar vind ik belangrijk voor de leerlingen die eigenlijk nog niet weten wat ze in hun verdere beroepsleven zouden willen doen. Waarom zou dat alleen voor oudere hogeropgeleide leerlingen mogen zijn. Voor MBO'ers vind ik dat nog veel belangrijker. Mijn zoon heeft niet eens een idee van de richting die hij wil kiezen, want zijn interesse wisselt nog te vaak. LOB en stages hebben daarbij niet geholpen. Ik zou hem liever de succeservaring geven van een tussenjaar waar je meer leert over wat je leuk vindt. De kans op falen zal groter zijn bij een keuze voor een opleiding 'bij gebrek aan beter' zal groter zijn denken wij. Een keuze voor een algemene opleiding op bijv. (juridisch)-administratief gebied lijkt ons niet zinvol als er niet direct animo is voor cijfers en kantoorwerk. Dus wij hopen op een tussenjaar of het wonder dat onze zoon ineens weet wat te kiezen.

  • #256

    Sandra Wubbe (zondag, 12 januari 2020 16:17)

    Ik ben een ouder die het een super goed idee vind als er een M-jaar komt.

  • #255

    Rachèl Beeren (dinsdag, 07 januari 2020 09:46)

    ik vind dat er zeker een M-jaar moet komen want het helpt studenten als ze nog niet weten wat voor opleiding ze willen volgen, daardoor hebben ze ook geen jaar weggegooid aan een opleiding wat hem niet word. ik heb er ervaring mee en als ik het zo lees had ik liever een M- jaar gehad zodat ik in dat jaar erachter zou komen wat ik wel leuk zou vinden. :)

  • #254

    Margreet Kuijs (maandag, 06 januari 2020 14:12)

    Het M-jaar had er al jaren eerder moeten komen. Te jong te moeten kiezen en daardoor een richting opgeduwd worden waarin je uiteindelijk helemaal niet meer weet welke kant je op wilt gaan. Ook onze zoon, eerste jaar MBO ict valt uit en weet het niet meer. Prachtig voor de laatbloeiers onder ons als er een M-jaar landelijk mag gaan komen.

  • #253

    A. (vrijdag, 03 januari 2020 02:16)

    Dit moet er zeker komen!
    Het is voor jongeren na het VMBO lastig om een keuze te maken waar ze in verder willen studeren.

  • #252

    Claudia Boelee (vrijdag, 27 december 2019 17:32)

    Onze zoon heeft na zijn kaderopleiding gekozen voor een MBO opleiding gespecialiseerd kok. Hij heeft besloten het jaar niet af te maken, maar wat nu. Gestopt met stage en er wordt nu van hem verwacht de juiste keuze te maken voor een andere opleiding. Hij wordt goed begeleid op school maar is bang om weer een verkeerde keus te maken. Als het M jaar een vervolg krijgt in het najaar van 2020 Graag! In november 2018 wordt hij 18 jaar.

  • #251

    Angelique (donderdag, 19 december 2019 12:41)

    Dat zou zeer zinvol zijn geweest voor mijn zoons. Beide hebben ze in de eerste instantie een verkeerde keuze gemaakt op het MBO

  • #250

    Kyra Gevaerts (woensdag, 18 december 2019 15:48)

    Betrokkenen

  • #249

    Marieke (dinsdag, 17 december 2019 11:10)

    top

  • #248

    Wevers (zondag, 15 december 2019 17:24)

    Lijkt mij zinvol.

  • #247

    Marieke Zoomers (zondag, 15 december 2019 08:59)

    Moeder van een zoon die nog niet weet wat jij wil en waar zijn kwaliteiten liggen. Geef hem zo’n jaar om te ontdekken en persoonlijk te groeien

  • #246

    Eveline (zaterdag, 14 december 2019 15:55)

    Voor elk kind dat examen doet en t nog niet weet, is zo’n M jaar een super oplossing. Jammer dat t er 20 jaar terug nog niet was.

  • #245

    M. de Bruijn (zaterdag, 14 december 2019 11:31)

    Mijn dochter zit in 4 mavo (regio Rotterdam) maar weet nog niet welke mbo-opleiding ze moet kiezen. Het nu al moeten maken van een keuze levert haar stress op. Het uitproberen van veel verschillende richtingen in een M-jaar kan haar daarbij helpen.

  • #244

    Freddy (vrijdag, 13 december 2019 14:52)

    Vader van 15 jarige zoon, die werkelijk geen idee heeft wat hij wil gaan studeren. Ook de beroepskeuzetesten geven niet goed aan wat hem werkelijk leuk lijkt.

  • #243

    Karen (vrijdag, 13 december 2019 13:33)

    Moeder. Meeste Kids zijn nog veel te jong om al te weten wat ze de rest van hun leven willen

  • #242

    Yvonne (vrijdag, 13 december 2019 10:06)

    Ouder van een toekomstige vmbo-er. Op zo’n jonge leeftijd al je toekomst bepalen is niet mogelijk, goed om een oriëntatie jaar te komen. Dan kun je op eigen ervaring kiezen ipv afgaan op een uurtje kijken tijdens een open dag.

  • #241

    ArtjeHoeben (vrijdag, 13 december 2019 09:54)

    Top plan!

  • #240

    De Zeeuw (vrijdag, 13 december 2019 08:22)

    Dochter 15 jaar, heeft nog 4 mnd om een keuze te maken...
    Ze heeft geen idee. Bij verschillende open school dagen geweest maar daar kan een kind van 15 dan eigenlijk ook geen goed beeld van krijgen ....

  • #239

    De Jong (vrijdag, 13 december 2019 08:10)

    Ouder van dochter bijna 16, als ik toen wist wat ik nu weet had ik andere keuzes gemaakt , met tussenjaar kunnen ze even een kijkje nemen in de grote boze mensen wereld, ze zijn nog zo jong

  • #238

    Hofman (vrijdag, 13 december 2019 07:06)

    Ouder

  • #237

    Mireille (vrijdag, 13 december 2019 06:23)

    Hier ook een zoon van 16

  • #236

    Alexandra (donderdag, 12 december 2019 23:27)

    Eens

  • #235

    Marlies (donderdag, 12 december 2019 23:13)

    Moeder van een zoon die volgend schooljaar naar de mbo gaat en tot nu toe geen idee heeft wat hij wilt. Zo’n m jaar zou zeer wenselijk zijn! Nu kiest hij een opleiding die misschien niet bij hem past.

  • #234

    Clau (donderdag, 12 december 2019 22:56)

    Moeder van een dochter van bijna 17 nu die dit jaar nu weggooit omdat dit niet iets is wat bij haar past. Een oriënterend tussenfase had haar (en ons) echt geholpen. Nu maar hopen dat we iets kunnen vinden wat beter bij haar past zonder weer een jaar weg te gooien.

  • #233

    Pegske (donderdag, 12 december 2019 22:42)

    Veel kinderen wisselen na hun eerste jaar of zelfs in hun eerste jaar van opleiding. Het is beter om je meer te oriënteren.

  • #232

    Sharon kremer (donderdag, 12 december 2019 22:04)

    Graag!! Ze zijn te jong om te kiezen ofze zijn een vroege leerling

  • #231

    Mignon Kunst (donderdag, 12 december 2019 21:57)

    Maar weinig kinderen weten wat zij op 15 jarige leeftijd willen worden! Zo’n tussenjaar zou echt een uitkomst zijn voor velen en zeker ook voor onze jongste

  • #230

    Jaime van der Hoeven (donderdag, 12 december 2019 21:47)

    Ja! Dit moet ook in Den Haag en omgeving komen!

    Elk kind verdiend een tussenjaar zoals deze!

  • #229

    Sylvia nelissen (donderdag, 12 december 2019 21:33)

    Super. De meeste jongeren kunnen op deze leeftijd (nog) niet goed weten wat zij willen. Fijn als ze e.e.a. nog eens rustig kunnen overdenken in zo'n jaar.

  • #228

    Haak (donderdag, 12 december 2019 21:17)

    Ik ben moeder van een jonge leerling. En met 15 moet hij straks het MBO in. Te jong. Zo’n M jaar zou heel goed voor hem zijn om wat steviger in zijn schoenen te staan ���.

  • #227

    Brenda Waslander (donderdag, 12 december 2019 21:14)

    Meer praktijk kennis op doen en weten wat je wel en niet wilt. Dan kan je de juiste keuze maken. En met meer plezier naar vervolg opleiding gaan

  • #226

    Ninco (Studiekeuzebegeleider) (woensdag, 11 december 2019 10:14)

    M-jaar is een goed initiatief dat de leerlingen echt verder kan helpen

  • #225

    Bart de Waard (dinsdag, 10 december 2019 15:36)

    Mijn dochter is 15 als ze van het VMBO af komt, en mogelijk nog niet toe aan de drukte van een MBO opleiding.

  • #224

    Patty (dinsdag, 10 december 2019 14:32)

    Als zorgcoach op het MBO ben ik voor het M-jaar!

    Er wordt al op 15/16 jarige leeftijd verwacht dat jongeren een zeer belangrijke keuze maken in hun leven, terwijl de meesten nog aan het uitvogelen zijn wie ze zijn en wat ze willen. Daarom vind ik het M-jaar een top idee om de studenten die nog niet zo ver zijn te ondersteunen in deze zoektocht! Het concept van M-jaar is toepasbaar op elke MBO school.

  • #223

    Judith van Ettinger (maandag, 09 december 2019 10:09)

    Super goed idee. Heel veel leerlingen weten niet wat ze willen en maken daardoor verkeerde keuzes, waardoor ze onnodig tijd en energie verliezen. Ik ben voor.

  • #222

    Anne (zondag, 08 december 2019 11:22)

    Goed dat het zo ook voor (V)MBO'ers mogelijk wordt om zich te oriënteren.

  • #221

    Joke Osnabrugge (zaterdag, 07 december 2019 18:45)

    Super idee

  • #220

    Sacha Spanier (vrijdag, 06 december 2019 10:25)

    Super initiatief,
    Het M-jaar is precies wat mijn dochter vooruit kan helpen in haar ontwikkeling!

  • #219

    Xandra Koops (woensdag, 04 december 2019 12:06)

    Ja, M-jaar is een goed idee en moet er komen! Dat vind ik als studiekeuzecoach en oud MBO docent.
    In de 23 jaar dat ik les heb gegeven in het MBO heb ik gezien dat leerlingen die van het VMBO komen nog niet goed weten welke vervolgopleiding het beste bij ze past. Daardoor is de uitstroom op het MBO groter dan nodig is. Het zou enorm helpen wanneer leerlingen zich goed kunnen voorbereiden op hun keuze en daar ook de tijd en begeleiding voor krijgen. Ook ik wil me inzetten voor het M-jaar!
    Xandra Koops, Inspiratiemotor

  • #218

    Marjon van der Voort (zaterdag, 30 november 2019 08:21)

    Wat wil je gaan doen? Belangrijke vraag. Vooral omdat je niet weet waar je voor kiest. Snuffelstages kunnen een uitkomst zijn.

  • #217

    Jill Hulsker (vrijdag, 29 november 2019 14:00)

    Top idee

  • #216

    Pauline (woensdag, 27 november 2019 23:03)

    Vmbo-leerlingen hebben soms extra bagage nodig om de stap in de grotere wereld te kunnen zetten. Waar een vwo'er als meerderjarige de school uitwandelt richting de vervolgopleiding, is een vmbo'er soms nog 15 als hij/zij moet bepalen wat de route na de middelbare gaat worden. Een hele worsteling, omdat zij vaak nog midden in de puberteit zitten. Beetje extra aandacht voor persoonlijke ontwikkeling kan echt geen kwaad. Zo kunnen vmbo'ers met beide benen op de grond en met zelfvertrouwen richting hun volgende stap gaan. Briljant plan! Zeker doen!

  • #215

    Iris (woensdag, 27 november 2019 21:19)

    Ik ben geen juf, geen ouder maar heb een hart voor kinderen. Ik ben zo ongelofelijk blij dat er iemand is die precies dat verwezenlijkt waar ik in mijn tienerjaren (ik ben van 1967) om gesmeekt heb. Een top idee en daar mag geen seconde over getwijfeld worden!! Wie hier de waarde niet van ziet heeft zelf ergens een afslag gemist of moet de hobbel in zijn leven nog tegen komen. Het M-jaar, dat hoeft toch niet uitgelegd te worden, DOEN! Landelijk beschikbaar voor iedereen die daar behoefte aan heeft.

  • #214

    Kim (woensdag, 27 november 2019 14:45)

    Belangrijk om dit voor elkaar te krijgen! Iedereen heeft recht op gelijke kansen en op het moment lijkt het dat Havisten en vwo'ers meer mogelijkheden hebben dan Vmbo'ers. Daar moet verandering in!

  • #213

    Marleen van Gerven (woensdag, 27 november 2019 12:33)

    Steun kinderen die nog volop in ontwikkeling zijn keuzes te maken in het leven en te motiveren om er iets van te maken, te ontdekken wat bij hen past en waar zij tot hun recht komen.
    Moeder van twee VMBO leerlingen

  • #212

    Pascal (woensdag, 27 november 2019 09:51)

    Als Praktijkbegeleider steun ik het M jaar.
    Ik wil wel mee werken met de scholen.


En deel de petitie 'M-jaar moet er komen' ook op je social media:


M-jaar, mind the gap, is een initiatief van Elke van den Hout, in samenwerking met drie mbo-instellingen, waaronder ROC TOP in Amsterdam en Nova College in o.a. Haarlem.

Meer weten over M-jaar? Kijk op de website: www.m-jaar.nl. Of neem contact op met Elke van den Hout: m-jaar@elkevandenhout.nl of op 06-52275746.